söndag 18 mars 2012

Sattes på prov


Idag bestämde jag och Ricki att vi skulle cykla till centrum och dricka en kaffe. När vi kommit cirka 800 meter från vår lägenhet ser jag en äldre kvinna ligga på trottoaren och ropa på hjälp. Ser en kvinna springa dit och när vi kommer fram håller hon på att ringa efter ambulansen. Kvinnan hade halkat och brutit vristen. Man såg klart och tydligt att foten var bruten. Jag tog tag i foten och höll upp den och ricki tog av skon. Foten var redan rejält svullen. Vi lag min väska under huvudet så hon skulle få det bekvämare. Hon hade ont men var ändå prat glad och vi pratade om stickning så länge vi väntade på ambulansen. På mindre en 5 minuter var ambulansen där och kvinnan fick hjälp av yrkesmänniskor. Själv var jag nöjd att jag fick använda mina förstahjälp kunskaper som vi pratat om i skolan. Men det är nog helt annorlunda när det händer på riktigt än när man övar. Men det är roligt när man kan hjälpa till.




3 kommentarer:

  1. Voi että,olipa hienoa ,että osasitte toimia "hädän hetkellä"!! Nyt voi sanoa,että päivän hyvä työ on tehty:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jepp :) mulla oli pari viikkoa sitten ensiapukurssi koulussa.

      Radera
  2. oj jestas! vilken händelserik dag :)

    SvaraRadera